Red Bull BO-105 CB 130 X
Pátek, 04. Říjen 2013 @ 21:07:50 CEST

Poslal Cyberman

Vrtulník, se kterým se můžete seznámit v následujícím článku potěší především ty modeláře, kteří mají rádi když jejich model připomíná skutečný stroj. Tato kategorie modelářů je co se týče vrtulníků trochu šižena. Výběr není příliš široký a nebo jsou ceny dost závratné. Tuto mezeru na trhu se snaží zaplnit výrobce Horizon Hobby a zařadil do svého výrobního programu maketu vrtulníku BO-105 CB v atraktivním zbarvení Red Bull týmu. Mechanika modelu vychází z modelu Blade 130 X.





Předlohou pro tento model je vrtulník Bo-105 CB, což je velmi známý lehký dvoumotorový víceúčelový vrtulník s čtyřlistým nosným a dvoulistým tlačným vyrovnávacím rotorem. Historie výroby tohoto vrtulníku sahá až do roku 1967, kdy poprvé vzlétl prototyp pod označením Bo-105A. Vrtulník byl vyvinut v konstrukční kanceláři německ0 společnosti Bölkow a vyráběla jej společnost Messerschmitt-Bölkow-Blohm (MBB), která se v roce 1991 stala součástí skupiny Eurocopter Group. Vrtulníky tohoto typu se vyráběli až do roku 2001, kdy byly ve výrobě nahrazeny modernějšími stroji Eurocopter EC 135. Vrtulníky Bo-105 byly využívány jak v armádě, tak u policie a letecké záchranné služby. Verze Bo-105 CB byla vyvinuta v roce 1976 a oproti předchozí verzi byla vybavena výkonnějším motorem Allison 250-C20B. Několik strojů tohoto typu létalo i v naší zemi.

Nejvíce proslavil tento typ vrtulníku právě Red Bull a především pilot jejich týmu Chuck Aaron, který jako první na světě získal licenci na létání akrobacie s vrtulníkem. Pro tyto účely byl vrtulník speciálně upraven. Vystoupení tohoto pilota patří vždy k vrcholům leteckých dnů po celém světě.

Model BO-105 CB 130 X je dodáván v provedení Bind & Fly, to znamená že v balení naleznete jen samotný vrtulník, akumulátor, nabíječ a drobné nářadí potřebné k opravě modelu. K řízení modelu musíte mít vlastní vysílač pracující v pásmu 2,4GHz a používající systém přenosu DSM2. Tomu vyhovují např. vysílače Spektrum DX6i, DX7, DX8, DX18 a pod.

Jak bylo již uvedeno mechanika modelu vychází z typu Blade 130X, což je bezpádlový vrtulník s elektronickou stabilizací AS3X, poháněný střídavým elektromotorem. Náhon vrtulky tvoří kardan, poháněný převodem od hlavního kola. Oproti původní mechanice najdeme na mechanice modelu BO 105 CB dva hlavní rozdíly. Aby vrtulka mohla být maketově umístěna v horní části ocasu, bylo nutné vyřešit zalomení ocasní trubky, kardanu a táhla vrtulky. Kardan je vyřešen převodem tvořeným kuželovým soukolím. Táhlo vrtulky má v místě zalomení pomocnou páku. Vrtulka je také umístěna na opačné straně oproti výchozí verzi mechaniky. Druhý podstatný rozdíl najdeme na hlavě hlavního rotoru. Ten je jako u skutečného vrtulníku čtyřlistý. Tomu je podřízena konstrukce hlavy a i listy mají maketový tvar. Profil na listech je souměrný.

Pohon modelu obstarává střídavý elektromotor napájený dvoučlánkovým Li-Pol akumulátorem s kapacitou 300mAh a řízený regulátorem integrovaným na desce elektroniky, která zároveň obsahuje i přijímač a stabilizační jednotku AS3X. Řízení modelu zajišťují čtyři lineární digitální serva o hmotnosti 2,9g.

Maketová kapotáž je tvořena plastovou skořepinou sestávající z několika částí. Kapotáž je rozdělena v podélné ose na dvě poloviny a ty se skládají z několika samostatných dílů. Jednotlivé poloviny kapotáže jsou k sobě vzájemně sešroubované malými šroubky. Šroubky jsou většinou dost "utopené" oproti povrchu kapotáže, takže nijak neruší maketový vzhled. Aby byl zajištěn snadný přístup pro výměnu akumulátoru je přední část kapotáže možné snadno odklopit. Při uzavření je kabina zajištěna magnety. Kryt drží bezpečně, ale i přesto se dá v případě potřeby lehce otevřít. Stačí jen mírně kabinu v místě magnetů stlačit. Jakmile se magnety od sebe oddálí, lze kabinu odklopit. Akumulátor je proti pohybu zajištěn páskem suchého zipu. Vkládání akumulátoru je celkem pohodlné, jen kabel s napájecím konektorem, který vede k základní desce, by mohl být trochu delší. Připojení akumulátoru by bylo snadnější.
Výlisky tvořící maketovou kapotáž jsou velmi vydařené a detailně provedené. Na modelu je znázorněno plátování, nýtování, přístupové otvory k mechanice vrtulníku, větrací mřížky apod. Skořepiny jsou vylisované z bílého plastu a barevné plochy jsou stříkané. Boční okna jsou bez "zasklení" aby bylo zajištěno chlazení motoru a elektroniky. Ostatní okna jsou naznačena stříbrnou barvou. Na modelu najdeme mnoho drobných doplňků tvořených samostatnými výlisky, jako jsou např. kliky dveří, stěrače a výfuky. Celkový vzhled modelu doplňuje několik samolepek.

Při letových testech jsem k ovládání modelu použil vysílač DX6i. Naprogramování vysílače jsem provedl podle tabulky uvedené v návodu. Díky této tabulce by správné nastavení měli zvládnout i méně zkušení modeláři. Spárování modelu s vysílačem je také v návodu popsáno a proběhlo bez nejmenších problémů. Nejdříve jsem zkusil model roztočit v ruce a vyzkoušel jsem reakce na pokyny z vysílače a funkci stabilizační jednotky. Vše fungovalo správně a tak jsem mohl začít s modelem létat.

Nejdříve jsem s modelem udělal pár letů jen v režimu NORMAL. Letové vlastnosti makety jsou velmi dobré. Stabilizace pracuje také perfektně takže není třeba se bát že model s bezpádlovou čyřlistou hlavou bude težce řiditelný jako tomu bylo v minulosti kdy elektronické stabilizace neexistovaly. Vyzkoušel jsem samozřejmě i létání v režimu STUNT. Pohon modelu má dostatečný výkon a je možné tak i s maketovým provedením létat akrobacii stejně jako se sportovní verzí Blade 130X . Letové vlastnosti modelů jsou dost podobné, maketová verze je mírně "těžkopádnější"díky vyšší hmotnosti, ale vzhledem k výkonu střídavého motoru není rozdíl nijak zásadní.

Během testu modelu jsem nenarazil na žádný problém, veškeré vybavení modelu fungovalo spolehlivě a model létal velmi dobře. Vzhled modelu je atraktivní díky dobře zpracované maketové kapotáži. Kvalita mechaniky je také dobrá. Celkově lze tedy model hodnotit kladně. Nevýhodou je že díky kapotáži je trochu horší přístup k mechanice a tak není možné jí průběžne kontrolovat příliš detailně a při opravách si trochu víc zašroubkujete. Tuto nevýhodu ale mají veškeré makety vrtulníku. Podélné rozdělení kapotáže je ale praktické a její demontáž zabere jen několik málo minut, takže oproti větším maketám to není zas tak hrozné. Model tedy má šanci si najít dost příznivců. Bohužel tak jak to u maket bývá, tak i u tohoto modelu je cena poněkud vyšší.

Podrobnější recenzi najdete jak v tištěné tak v digitální verzi magazínu modelhobby 9/2013 a určitě se sním také můžete seznámit na modelářském veletrhu Modell Hobby.



Průměr nosného rotoru: 307 mm
Délka: 330 mm
Hmotnost: 152g






Content received from: Heliforum - největší web pro příznivce RC vrtulníků, quadrocopterů, dronů a prostě všeho co má vrtuli nahoře, http://heliforum.cz

Získejte registraci domén s tld .online, .space, .store, .tech zdarma!
Stačí si k jedné z těchto domén vybrat hosting Plus nebo Mega a registraci domény od nás dostanete za 0 Kč!
Objednat